Kesä, tai reilut puoli kesää, Perthissä on kohta ohi. Syksy on tullut, mutta ilmat viilenevät vain pikkuhiljaa. Lämpötilat ovat jo laskeneet tulikuumasta sidettävän kuumaan, öisin jo viileään. Muutamana aamuyönä on ollut jo +17 astetta, mutta iltapäivisin kun aurinko porottaa, on taas jopa lähellä kolmea kymmentä tai yli. Talvi on täällä puheiden mukaan kuitenkin kylmä. Se vähän huolestuttaa minua, sillä en edelleenkään kaipaa tai siedä kylmää. Edelleenkin olen sitä mieltä, että +15 on ehdoton lämpötilan alaraja, mutta keskimäärin viihdyn parhaitan noin 25 asteessa.

Kylmästä talvesta kertoo se, että useimmissa taloissa on savupiippu. Toivottavasti uuneja myös lämmitetään talvella. 

Minua siis epäilyttää edelleenkin se, haluanko asua täällä kovin pitkään. Ilmasto on yksi syy: lämpötilojen vaihtelut ovat liian suuret, tropiikissa olisi tasisempaa, vaikka keskimäärin kuumempaa ja kosteampaa.  Toisekseen Perthissä tuntuvat hinnat olevan paljon kalliimpia kuin esimerkiksi Brisbanessa, erityisesti tuoreiden hedelmien ja vihannesten hinnat. Banaant ovat täällä erittäin kalliita, mutta se johtunee sykloni Yasista, joka tuhosi banaanisatoa Innisfailin tienoilla aivan samalla tavalla kuin sykloni Larry neljä vuotta sitten.  En ole myöskään tuntenut kaupungin katukuvaa koin kotoisaksi. Täällä on paljon isoja rakennuksia, melkein kaikki tehty punatiilestä. Sen ansiosta kadut näyttävät kaikki samanlaisilta. Niiden nimikylteissä on säästelty, joten kadun nimeä saa usein etsiä minuuttikaupalla. Minä olenkin eksynyt aika usein, en pahasti, mutta sen verran, että usein tulee tehtyä turhaa matkaa kun ei ole osannut perille suoraan.

Ihmiset ovat sinänsä mukavai, aika "maalaismaisia" voisi sanoa. Aasialaisia on paljon, mutta heihin en ole vielä oikein tutustunut. Eurooppalaisa nouria turisteja, erityisesti ranskalaisia reppumatkaajia on huomattavan paljon.  Minä edelleenkin mietin sitä, että haluaisin oikeastaan mieluummin olla Kakkkois-Aasiassa kuin täällä: Singaporessa, Thaimaassa tai Indonesiassa.  Minä en ole vielä löytänyt kunnon asuntoa, johon asettua, vaan olen asunut tilapäisoloissa. Tosin se tilanne korjaantunee jo muutaman päivän päästä, kun pääsen muuttamaan omakotitaloon vähän etäämmälle täältä kaupungin keskustasta.

 

Kauniita puistoja on onneksi keskustan liepeillä paljon. Tämä kuva on paikalliselta vegaanien eväsretkeltä muutama viikko sitten. Siellä oli paljon ihan tutustumisen arvoisia ihmisiä.

 

Näissä rakennuksissa toimii kaksi joogakoulua. Minä käyn niistä toisessa. Olen nyt muutaman viikon harrastanut n. 38 asteisessa huoneessa tehtävää Bikram-joogaa, joka on fyysisesti hyvin vaativaa. Toivon, että se auttaa himen ilmastoonkin sopeutumisessa.

 

 Kuvassa viime viikolla hankkimani sähköinen kirjanlukulaite Amazon Kindle. Sen avulla voi lukea netistä ostettuja tai ilmaiseksi ladattuja, jopa itse tehtyjä kirjoja. Laitteen näyttö on melkein paperimainen, minulle jopa parempi kuin paperi, koska sen kontrasti on hyvin voimakas. Se on parhaimmillaan päivänvalossa. Tekstin kokoa ja kirjasinlajia saa muutettua, joten laite sopii erittäin hyvin myös heikkonäköiselle. Koska ruudussa ei ole taustavaloa, laitteen virrankulutus on erittäin pieni, niin että yhdellä latauksella voi lukea päiväkausia.  Laite ei paina paljoa, joten parisen tuhatta kirjaa kulkee mukana melkein taskussa. Varsin kätevä peli!  Yksi käyttökohteista sille on minulla Indonesian kielen opiskelu.