Kiinalainen Uusi Vuosi on tuloillaan. Se on kaikille kiinalaisille ympäri maailmaa vuoden suurin juhla, monille ainoa loma koko vuonna. Näin on myös monille tämän alueen kiinalaisille kauppiaille ja ravintolan pitäjille. Minua himean huolestuttaa, että mistä tuon parin viikon juhlan aikana saan ruokani.  Tunnelma on sama kuin silloin 12 vuotta sitten, kun saavuin Singaporeen. Oli myöskin Kiinalaisen Uuden Vuoden alusaika. Kadut, torit ja ostoskekukset olivat täynnä väkeä, kirkkaan väirisä koristeita ja juhlaan tehtyä musiikkia. Aivan kuin jouluhulina Suomessa toista kuukautta aiemmin. Minä tiesin mihin olen tulossa, ja tulin tähän aikaan saadakseni kokea tuon Uuden Vuoden odotuksen tunnelman. Tiesin, että täällä on merkittävä osa väestöstä kiinalaisia. Löytyy myös malajeja, jotka ovat pääasiassa muslimeja. 


cny1-normal.jpg

Lensin tänne kuumasta Melbournesta 17. tammikuuta. Lentomatkat ja kenttätoimet sujuivat vanhalla rutiinilla. Iloinen yllätys oli lentoemäntä, joka tiesi suositella minulle vegaanista ruokaa listalta. Minulla oli kyllä omat eväätkin mukana, ihan varta vastent tehdyt suolaiset naposteltavat: kuivattua vegelihaa ja -makkaraa, wasabilla maustettuja herneita, kuivattuja luumuja. Niistä osa sitten jäi hotellieväiksi muutaman seuraavan päivän ajaksi. 

Ensin asettauduin keskusta-alueen hotelliin, mutta viikon kuluttua muutin hieman syrjemmälle, lähemmäs joogapaikkaa, jonka löysin netistä jo ennen tuloani. Sitä pitää Jani Jaatinen -niminen mukava kaveri ja pätevä opettaja. Päätin hylätä kävelynb joksikin aikaa, ja saattaa kehoni taspainoon ja parempaan kuntoon. Kävely ja siihen liittyvä elämä eivät tehneet minulle lainkaan hyvää. Sen näkee jo minusta otettuja kuvia katsomalla. Olen lihonnut ja naama on turvonnut. Epäilen että syynä on minulle sopimaton ravinto: liiallinen leivän ja viljonen syönti, myös suola ja sokeri.

Aion olla Kota Kinabalussa ainakin maaliskuulle saakka, ja sitten lähteä taas liikkeelle. En kuitenkaan aio Intiaan saakka, vaan Singaporen ja ehkä Vietnamin kautta Thaimaahan. Minulla on huhtikuun lopussa lento Bangkokista Tukholmaan. 

Kertoilen tarkemmin kaikesta tästä ääniblogissani. 

Aamujoogaa by Tim Sippala

20140122_082211-normal.jpg20140121_131714-normal.jpg