http://timotropiikistaa.blogspot.com/  on bligini pääversion osoite. Laittelen sieltä  joskus kopioita tänne. 

Pitäisi osata elää  nykyhetkessä eikä liikaa murehtia tulevaisuutta, ei myöskään surra menneitä asioita.  Sanovat, että menneitä sureva on masentunut ja tulevaisuutta murehtiva levoton.
No, tämmöinen budjettimatkailija joutuu kyllä sen verran kantamaan huolta tulevaisuudesta ja suunnittelemaan sen, missä aikoo olla muutaman kuukauden päästä. Lentoliput kun yleensä pitää varata vähintäänkin kolmea kuukautta aikaisemmin.  Eikä sekään riitä: jos halavalla aikoo saada, niitä pitää metsästää. Hinnat kun muuttuvat nopeasti ja ne vaihtelevat hyvinkin suuresti.

On siitä jo ainakin kuukausi kun aloin tekemään ensimmäisiä hakuja täältä johonkin Euroopaan maaliskuussa: joko suoraan Ukrainaan, Balkanille tai sitten italiaan.   Löytyi halpoja lentoja, ja sitten löytyi melko halpoja ja kiinnostavia lentoja.  Indian Airlines tai Sri lankan airlines eivät kiinnosta. Norwegianilla olen lentänyt jo liian monta kertaa Tukholmasta tai Helsingistä Bangkokiin tai toiseen suuntaan. Teki mieli löytää ja kokeilla jotakin uutta ja kiehtovaa ... AEROFLOT!   Olen matkustanut Venäjällä paljonkin, mutta en ole koskaan lentänyt sinne, en sieltä pois enkä venäläisellä lentokoneella missään, en milloinkaan.

Ei mahdu, ei pärise,  nyrkin kokoisia reikiä lattiasnrajassa, rakkine, jonka ilmassa pysyminen on ihme, mutta tilastollisesti niille sattuu vähän onnettomuuksia, juomat tarjotaan muovimukista, jonka kyljessä on jo jonkun hampaan jäljet. Siinä Aeroflotiin liittyviä mielikuvia.  Kun vuonna 1998 suunnittelin matkaa USA:han, eikä sitä voinut tehdä netissä paljoakaan, soitin Aeroflotin Helsingin toimistoon ja kysyin, onko niillä tarjouslentoja sinne. Virkailija nauroi ja sanoi, ettei ole, ja ettei ole muutenkaan kovin viisasta lentää Aeroflotilla. Suositteli kääntymään Finnairin puoleen.

Menolippu Bangkokista Moskovan kautta Roomaan. Sitä kyttäilin pitkään ja ajattelin ostaa joskus joulun tienoilla.  Sitten kun tulin ostamaan, hinta olikin yhtäkkiä kohonnut noin sadalla eurolla eli viiteen sataan tai jotain sinne päin. Minä hoidan raha-asiani Australian dollareissa ja kätiesenä käytän nykyään enimmäkseen Malesian ringgittejä.   Olisi siitä kokemuksesta voinut tietysti maksaa vähän yli sata euroa enemmän kuin nyt saatavissa olevalla halvimmalla, Air Indialla.  En kuitenkaan rasinut.

Sitten parin päivän kyttäämisen jälkeen tuli uusi yhtiö apajille:  Ukrainian International Airlines.  Enää en empinyt vaan ostin lipun.  Hinta on suurin piirtein sama mitä oli se Aeroflotin lippu, ja matka-aikakin suurin piirtein. Eli Bangkokista suoraan Kiovaan ja Kiovasta sitten tunnin odottelun jälkeen Odessaan. Lentopäivä on 18. maaliskuuta.    Odessassa yritän olla viikon-pari, sitten jatkaa muualle Ukrainaan, sieltä sitten kohti Suomea, joko Bakanin ja Italian alueen kautta koukaten tai sitten Valko-Venäjän ja Balttian kautta, jos Valko-Venäjän viisumin onnistuu saamaan muualta kuin kotimaastaan.

Suunnteilmani ovat joustavat, ne saattavat muuttua, mutta alustavasti näin. Paljon riippuu nyt siitä, minkälaisia paikallisia kontakteja onnistun luomaan.

 

 

 

flight4.PNG

 

 

 

 

 

 

 

ticket.png

 

 
 
specmealm.PNG